SEJARAH BAHASA PERPADUAN

Ketika penjajahan, pendidikan sebelum merdeka, sistem persekolahan yang diamalkan adalah dasar 'pecah dan perintah'. Kerajaan British mengamalkan dasar 'laissez-faire' dengan membiarkan setiap sistem persekolahan itu berkembang mengikut haluan masing-masing. Kesannya telah wujud empat sistem persekolahan yang berbeza di negara kita pada masa itu. Hala ini menyebabkan jurang ekonomi dan sosial yang semakin ketara di kalangan rakyat yang berbilang kaum. Kaum Melayu dengan sekolah pondoknya dan
sekolah rendahnya , yang bersifat tradisional, memperlihatkan mutu pendidikan yang mat terbatas dan sekolah-sekolah Melayu didirikan atas daya inisiatif perseorangan. Manakala kaum Cina dengan sekolah Cina, yang diusahakan oleh sukarelawan Cina, sedangkan sekolah Tamil pula diuruskan oleh kaum India, manakala sekolah Inggeris diberi keutamaan, duduk di tangga teratas dan ada yang dikendalikan oleh mubaligh-mubaligh Kristian.

Ada teori politik yang mengatakan apabila sesebuah negara bekas tanak jajahan mempunyai banyak bahasa peribumi, jalan yang paling selamat untuk menyatupadukan semua rakyat ialah memilih bahasa bekas penjajah sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar sistem pendidikannya, kerana dengan mengambil bahasa asing tidak ada mana- mana pihak yang berasa bahasanya teraniaya, meskipun apa yang mereka tidak sedari ialah semua bahasa peribumi mereka adalah teraniaya oleh bahasa asing tersebut, tetapi pada mereka itu tidak
menjadi hal.
 
Teori ini sudah dicuba dan masih dicuba di India, Filipina, Nigeria, Kenya, Ghana dan lain-lain. Ternyata, selepas setengah abad teori itu diuji, yang ada hanyalah bukti-bukti negatif. Jauh daripada bersatu padu, India makin berpecah belah dan melahirkan Pakistan; dan Pakistan pula kemudiannya melahirkan Bangladesh. Kini Kashmir dan Punjab menuntut kebebasan. Keadaan di negara lain tidak jauh bezanya. Di sebaliknya pula, negara yang menggunakan bahasa peribumi hidup subur dan berkembang di dalam semua aspek. Contohnya, Jepun, Korea, China, Thailand dan sebagainya.
 
Bandingkan keadaan ini dengan Indonesia yang menguji teori lain iaitu, apabila terdapat 1,485 bahasa dan bahasa tersebut pula tersebar di 23,000 buah pulau, bahasa yang dapat menyatupadukan seluruh rakyat negara tersebut ialah daripada kumpulan peribumi yang terkecil, yakni bahasa Melayu. Maka di Indonesia, dipilih bahasa yang dituturkan oleh suatu kaum yang tinggal sepanjang Sungai Jambi di Sumatera, yang jumlahnya tidak lebih daripada dua ratus ribu orang. Bahasa mereka dikenali sebagai bahasa Melayu dan kemudian dinamakan bahasa Indonesia. Seolah-olah ia memiliki kuasa sakti kerana ia mampu menggenggam puluhan ribu pulau dan ribuan suku kaum yang menjadi satu kesatuan negara dan bangsa.

2 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam