menggunakan teknik ini untuk menguji pemahaman pelajar berdasarkan bahan atau teks
yang dibaca untuk menyelesaikan tugasan. SQ3R bacaan secara kritis yang dipelopori
Robinson (1941).
S-SURVEY (Tinjau)
- Pelajar membaca secara pantas untuk mendapatkan gambaran awal tentang isi bacaan mengikut pemahamannya sendiri. Pelajar bebas dalam erti kata menanggap apa yang dibaca. Pelajar hanya memfokuskan/menumpukan bahan/teks kepada tajuk umum/besar, sub-tajuk, gambar, simbol, ilustrasi, grafik, pemenggalan teks.
- Teknik bacaan yang sesuai ialah teknik skimming dan scanning. Q-QUESTION (penyoalan/pertayaan)
- Pelajar menyenaraikan beberapa isi soalan (intipati) yang terkandung dalam teks.
- Soalan berdasarkan apa yang ingin diketahui oleh pelajar tentang topik/isu dalam teks.
- Soalan juga berupa penyenaraian siri soalan yang berkaitan dengan tugasan yang diberi.
- Soalan juga berupa panduan kepada jawapan yang sebenar.
- Dalam masa yang sama pelajar sendiri mencari jawapan – peramalan jawapan yang paling relavan.
- Pelajar dikehendaki membaca secara serius dan memberi tumpuan kepada teks yang dibaca.
- Dalam masa yang sama pelajar cuba mencari jawapan kepada soalan yang disenaraikan tadi.
- Dalam masa yang sama juga, pelajar boleh menyenaraikan soalan tambahan.
- Sepanjang masa membaca, pelajar boleh menaakul maklumat yang terdapat dalam petikan teks/bahan bacaan.
- Di samping itu pelajar boleh bertukar-tukar fikiran dengan sama ada menerima atau menolak konsep maklumat yang dibaca. Hal ini beerti pelajar tidak semestinya menerima semua maklumat yang terdapat dalam teks.
- Setelah pelajar membaca keseluruhan teks/bahan, pada peringkat ini pelajar dikehendaki mengingat kembali semua/sebahagian maklumat yang terdapat dalam teks.
- Pelajar menyenaraikan maklumat yang berkaitan dengan soalan atau tugasan. Seterusnya pelajar dapatlah menjawab semua soalan tugasan berdasarkan maklumat dalam teks.
- Di samping itu pelajar juga boleh memberikan jawapan kepada soalan asal sebelum merujuk jawapan yang terdapat teks. Pelajar boleh membandingkan ketepatan jawapan mereka.
- Pada peringkat ini, pelajar dikehendaki membaca semula soalan dan jawapan yang ditulis/dicatat.
- Peringkat ini adalah untuk pengesahan kepada jawapan yang ada pada peringkat recit (imbas kembali) di atas.
- Pastikan bahagian tertentu sudah dijawab berdasarkan fakta dan maklumat dalam teks.
- Pelajar jangan tertinggal maklumat atau fakta dalam tugasan pada peringkat question/pertanyaan. Melalui proses teknik SQ3R, pelajar memperoleh maklumat yang tepat, cepat, dan dapat menyelesaikaan tugasan secara berkesan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan